النااااااااااااائمون والضفدع

, الثلاثاء، 1 يونيو 2010


































ايها النائمون

خلف اشجار الزيتون

السبات طااااااااااااااااال

وشبعت من النوم العيون

وثمار العمر تمضى بالسنون

والبكاء لم تستطع حمله الجفون

ياليل شد الرحال عن امتى

نداء الفجر ينادى البكور

الركوع السجود النور

ايها النائمون خلف اشجار الزيتون

على الارائك هناك تنظرون

شمالا" يمينا"

يتقلب الجسد من شبع البطون

ايهااااااااااااااااااااا

**********

ام عزة من فلسطين

ليها اطفال ستة

ايتام محرومين

احمد فى الضفة عايش يتيم

جمال فى نابلس عربى صميم

محمود فى القدس اقصى بيصلى

مروان فى اريحا مستنى

دعاء فى طولكرم بتتعلم علوم الدين

سما فى حيفا والقلب كله حنين

**************

فجاءة

فين ولادك يا ام عزة

دول ارهاب مطلوبين

البسمة كانت عنوان مسح الانين

ابنى احمد فى الضفة رافع علم فلسطين

ابنى جمال فى نابلس حالم بحطين

ابنى محمود فى القدس ساجد راكع امين

ابنى مروان فى اريحا مستنيكوا

دعاء فى طولكرم نور يقين

سما فى حيفا ايمان فى السما مكين

*************

بسرعة

فى الضفة

فين احمد اللى رافع علم فلسطين

انا احمد انا احمد انا فلسطين

فى نابلس

فين جمال فين اللئيم؟

انا جمال انا جمال انا فلسطين

فين محمود؟

انا محمود انا محمود انا محمود فلسطين

فين مروان؟

انا مروان انا مروان انا فلسطين

فين دعااااااااااااء فين سما ؟

هنا هنا فى قلب فلسطين

ايها النائمون خلف اشجار الزيتون

ان الاوان للوعى لاعلاء الدين

ياااااااااااااااااا يهود

قااااااامون قادمون

فى كتااااااااب مبين

وان عُدتم عدنا

قادمون

قادمون

قاااااااااااااااادمون




21 Response to "النااااااااااااائمون والضفدع"

هيبو Says:

nice story
والله

سلام

-_- Says:

القصة حلوة جدا , والله انا اتصلت بخطيبتي احكيهالها

قصة موفقة

غير معرف Says:

قادمون .......قادمون
لابد من اتحادنا حميع لابد لنا من صرخه توقظ هؤلاء النائمون خلف اغصان الزيتون
لما كل هذا التكاسل والركود
دول كلهم مايجوش 6 مليون اسرائيلى
مش قادرين عليهم
ليه ساكتين ليهم
ده عار على كل عربى
عار عليتا نتنفس
واخنا عاجزين على اعلاء الحق
ورايه لاالله الا الله

أنا - الريس Says:

السلام عليكم ..
(يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون) (التوبة: 32)

انا بعتذر نيابة عن المصريين لكل فلسطيني حر وغير فلسطيني أو اي انسان عند ضمير .. ووالله لولا اننا مكبلين لرأيت فينا خير أجناد الأرض .

الحكام العرب طغاه .. و " تحسبوه هينا وهو عند الله عظيم "

يمكن العالم فتح ودنه سنة للحال .. يمكن العالم اضطر يبص بنظره المكره .. لكن اكيد اللي حصل فضح اسرائيل وحسبي الله ونعم الوكيل


عليا ان اكون أصم فعلا للنجاة

تسلم الأيادي . علي القصة الطيبة اللي كلها عبر واستفادة

لــــ زهــــــراء ــــولا Says:

سيدى الفاضل ابوعلى

الكومنت النهارده لازم يتكتب على مرتين
الاول قصة الضفدع حدثت معايا بالضبط وكنت احيانا يتملكنى الاحباك من كتر الكلام وفى احيان اخرى اجد من يشجعنى وفجاه ظهر فى حياتى فجاه صديق اعطانى نصيحه غاليه على قلبى وهو ان اصم اذانى وانا اصعد السلم ولكن عليا ان افتحها حين يحدثنى احدهم بكلمه مشجعه وقد كان وبالفعل كسبت احد السباقات فى الحياه وحينما وصلت الى اعلى اندهش من كانوا يحبطون امالى .....


فى حياة كل انسان لابد ان تتكرر هذه القصه

ده تعليق مدبئى على قصة الضفادع لى عوده مره اخرى ان شاء الله


بنا يحفظك ويكرمك ويكتب لك الخير على كل ما اتعلمه منك فى هذه المدونه الاكتر من رائعه
لتسمح لى ان اطلق على مدونتك مدرسة الحياه ...

زهــــراء

richardCatheart Says:

لا املك لك كلام عندى
سوى بعض الدموع من فرط حلاوه احساس قصتك
والقادمون من ورائها

تحياتى لقلم مبدع وانسان جميل الحس والاحساس

marrokia Says:

قصة رائعة
ولها ألف معنى
شكرا لمن عرفني على هاته المدونة الرائعة

الزهرة البرية (Joudy) Says:

أقولك حاجة أنا بالفعل كنت عارفة إن الضفدع أصم مجرد احساس لأن وفقا لأحد أمثالنا المصرية القائل الزن على الودان أمر من السحر وعندك حق احنا محتاجين عزيمة ومعاها صمم للأقوال السلبية اللى ضررها أكتر من نفعها مش أى حد نسمع له ولا أى حد نسمح له يملأ عقولنا بكلام احنا مش مقتنعين بيه لازم نكون بجد حد ايجابى بيتصرف بشكل سليم فاهم هو فعلا بيعمل ايه مش مجرد بيعمل وخلاص

تحياتى ليك ولكلماتك ربنا يوفقك دوما

دمت بكل الخير والسعادة

كلمات من نور Says:

لله الأمر من قبل ومن بعد ....لم أعد استطيع التحدث فرأسي تميل بي ألما فالحزن يحيط بنا من كثير من الجهات ...

غير معرف Says:

اتمنى ان نكون قادمون فعلا ... ولن اكون من مثبطي العزائم .... لكني للاسف لم اصب بالصمم الاختياري واشعر بالاحباط :(

تحياتي

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى هيبو

اشكر لك الحضور الاول ورايك الجميل

وخالص تقديرى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى شارم

جميل اننا نفيد غيرنا لما نقرء
اتمنى لك ولها كل السعادة وكل الخير الدائم


كل التقدير

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى الشوكة الناعمة

قاااااااااادمون خلى عندك يقين فى كده
ان لم نكن نحن سيكون اولادنا

وخدذى من قصة اصحاب الاخدود عبرة


تقديرى لعواطفك النبيلة وفطرتك النقيه

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى الريس

رب ضارة نافعة
ربنا له الحكمة فى ادراة كونة

ان شاء الله القادم افضل ان شاء الله


تقديرى لتواجدك الراقى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى زهراء

كل الخير لك يا انسانة وكلنا نتعلم كما قولت سابقا من بعضنا
والحياه هى المدرسة الحقيقة التى اتمنى ان نكون من الناجحين الموفقين فيها لتكون لنا عبور الى جنات الخلد ان شاء الله

وجزاكى الله كل السعادة على ما تنثريه

ودعواتك لى بس فى الغيب بقى واثناء الصلاة وبلاش تكونى بخيلة

منتظر الدعوة اهو

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى قلب القطة

تقديرى لانسان بالمعنى والكلمة اتشرف به فى تلك المدونة


كل السعادة

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى ماروكا

تقديرى العميق لحضورك ها هنا
واتمنى تكرار الزيارة

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى الزهرة البرية

من اختار لنفسه اسم الزهرة البرية

اكيد سيكون عنده ذلك الشعور
لانه نقى فى كيانه مبدع فى احاسيسه

ربنا يبارك ليكى دايما

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى كلمات من نور

ذلك مايريده اعداءنا يا سيدتى ان يقتلنا الفكر والهم والياءس
فلا تكونى لهم وافكارهم وافعالهم لقمة سائعة ولا تحملى نفسك مالا تستطعيى
لهذا الكون رب وان شاء الله ندعوه ان يستخدمنا ويصلحنا ويهب الصالح لنا ويهبنا له


تقديرى

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى فتاه من الصعيد

انتظر الرسول صلى الله عليه وسلم
23 سنة ليقتنع الناس بكلمة واحدة لا اله الا الله محمد رسول الله

والوقت هو وقتنا ان نصلح انفسنا اولا ثم نعبر عن ديننا بالشكل الصحيح والخير سياءتى سياءتى

تقديرى

أمل حمدي Says:

رائعة القصة

ربنا يسلمك اللهم امين