انت انا انا انت

, الأربعاء، 24 نوفمبر 2010


قالت انا حواء
قلت انا ادم
قالت ماذا تعرف عنى ؟
قلت اعرف انك ِمنى 
قالت اعرفك
انت كل انا
وانا كل انت 
فلما الشجار والبعد ؟
انا اريد 
احتواء فى امان
فماذا تريد انت ؟
فرد كيانى 
انوثه فى حنان
تكونى ملكة الازمان
نور حلم 
وطن اوطان
سكن سكون 
حنان
فقالت فقلت 
بسمة كما كنت 
انت انا انا انت
انسان 

 





28 Response to "انت انا انا انت"

لــــ زهــــــراء ــــولا Says:

ابو على

******
اول تعليق احتلال

من زمان مش عملت اى احتلا فى اى مكان

زهراء

لــــ زهــــــراء ــــولا Says:

ابو على

***********

عنوان البوست جميل اوى بس معلش يعنى كان عندى وجهة نظر انه يكون مكتوب كده

انت انا ... انا انت
معلش بقى يا استاذى النقاط دى تعمل فاصل يمكن مش لايقه ان يكون فاصل لان الصوره توضح مدى الاقتراب اوالالتحام ...

كلمات رقيقه بسيطه توضح علاقة ادم بحواء ولكن للاسف سيدى لم تعد هناك حواء هكذا وبالتالى لم يصبح هناك ادم هكذا

حتى كلمة انسان لم تعد تنطبق على كل بنى البشر ..

السؤال الذى بداته حواء وهى تسال ادم ماذا تعرف عنى وكانها تريد ان تفهم منه وبكل بساطه ماذا تعنى له او ماذا يعرف عنها وقد سالته بصفه مباشره بدون او مقدمات حتى تفهم منه ....
سؤال لما الشجار وجهته حواء لادم شكلها كده عاوزه تقوله انت السبب فى الشجار
وهى وضحت انها تريد فقط احتواء فى امان يالها من كلمات بسيطه
كلمة احتواء تعنى الاحتواء المعنوى والمادى وكلمة الامان لان هذا هدف حواء من حياتها مع ادم ولكن باين كده انه مش فاهم او يمكن فاهم بس عامل نفسه مش فاهم ....

ادم يريد انوثه فى حنان هو قال الاول انوثه ولم يخجل من ان يقولها لان كل ادم يريد الانوثه قبل الحنان هو بالفعل يريد الحنان ولكن يريد ان يشعر بانوثة حواء قبل حنانها لانه يستلهم حنانها من تلك الانوثه ....

على فكره ادم عاوز من حواء حاجات اكتر ولكنه قام بتلخيص كل متطلباته فى جمله واحده " تكونى ملكة الازمان "
الجمله دى لخصت حاجات جميله

فى النهايه تبقى الحقيقه ان كلا من ادم وحواء هو انسان

بوست اكتر من رائع
معانى جميله
كلمات رقيقه بسيطه تحمل معانى ليتنا نفهم منها الكثير والكثير

حفظ الله وبارك فيك

زهراء

Dr/ walaa salah Says:

انت انا انا انت

عنوان جميل اوي وفيه كل معاني الاحتواء بمعناه الاصلي

جميله كلماتك بس غريبه انك قلت مره انك مش رومانسي

امال ايه الكلمات الرومانسيه دي

ولا لبنان ليها تأثير كبير اوي كده

في جمله مستغرباها اوي

فماذا تريد انت ؟
فرد كيانى

ماذا تقصد بها

هل فرد كياني على لسان حواء

ام الجمله تعني ان ادم رد وقال كياني

على العموم في كلا الحالتين انا حاسه ان الجمله غريبه وسط كلماتك

لان مجمل كلماتك ان شخصين يتحاورون كجسد واحد فلماذا يطلب احدهما كيانه من الاخر

كلمات من نور Says:

حالة حب و انسجام وتناغم فصارت هي هو وصار هو هي .....تسلم يا أبو علي

غير معرف Says:

شكرا على البوست المميز

صيدلانيه طالعه نازله Says:

انا اريد
احتواء فى امان
فماذا تريد انت ؟
فرد كيانى
انوثه فى حنان

عارف يا استاذ حسن
حضرتك لخصت ما يريده نصفى البشريه من بعضهم البعض
الاحتواء والحب و الحنان
الحاجات دى لو توفرت مش حنلاقى زعل ولا خصام و لا نفور

كلمات حضرتك رائعه
كعادتك دائما

لــــ زهــــــراء ــــولا Says:

يا خبررررررررررررر على الكلام الجميييل ده يا ناااااااس وربنا
حلووووووووووووووووووووووو قوووووووووووووووووي قوووووووي قووووووووووووووووي

لولا

لــــ زهــــــراء ــــولا Says:

قالت ماذا تعرف عنى ؟
قلت اعرف انك ِمنى
قالت اعرفك
انت كل انا

" جمييييييييييل التعبير ده فحواء كلها من ضلع فاصبح ادم هو كل حواء ولكن حواء هي جزء من ادم فنجد ان الحب هو حياة المراءة والحب هو جزء من حياة الرجل
نجد الحب هو تاريخ المراءة والحب هو صفحة من صفحاته
لولا

MTMA89 Says:

بجد رائعة جدا

بقدر ما هي قصيرة
بقدر ما كلماتها معبرة و صريحة

ابتداء من العنوان
"انت انا انا انت"
إلى اخر كلمة
"انسان"

تحياتي
محمد
:)

ghorBty Says:

رائعه

وياريت كل ادم وكل حواء يحسوا بكدا بجد


يحسوا انهم مزيج واحد

وروح واحده في جسدين

اكيد الحياة هيكون لها طعم تاني

طعم احلى من الشهد

sony2000 Says:

ايون
انا
انسان
بس خلاص

غير معرف Says:

اممممممممممم
كل ده قبل متسافر اوماااال بقى لما ترجع هتعمل ايه المره دى؟؟؟
انا مش هتكلم ع اللى عملته السفريه اللى فاتت عشان حوااااء اللى عندك ف المدونه ...
كلمات رائعه بس فين بقى ف زمانا ده
جزاك الله اخى كل الخير..

شهد الكلمات Says:

ازيك يابو على
عامل اية

اية البوست الرومانتيكي ده
الله يسهله يا عم ;)

ربنا يارب يسعدكم ببعض و يوفقكم

كلمات جميلة و رقيقة اوي

تحياتي الخالصة

شمس النهار Says:

فعلا السكن

والسكينه

الامان

ودول مش هيتوجدوا غير بالحب والتفاهم والحنان

المراه لاتحتاج اكتر من الحنان
هو ده غذائها الاوحد

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى زهراء
ياااااااااامراحب بالمحتل
ايه المحتل الانيق ده
مااااااااااااشى يافندم المدونه مدونتك

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى زهراء
الله على فهمك الجميل للبوست يا زهرا
بجد ماشاء الله
فيه فهم راقى جدا للحياه
وبالفعل تعليقك يمكن اعتبره ملخص لكل ما اردت ان اقوله واتنغم به
بجد مبسوط بما وضحتى
وكانت كلماتك ذو عبير واحساس
وفعلا ما يحتاج اليه ادم بسيط
وما تحتاجه حواء ابسط
فقط لنقل لبعضنا ما نحب ان يرضينا ونسمعه ونرتاح سويا

قلمك يا زهراء ماشاء الله عليه
دائما راقى
وتذدهر الحروف من بين طياته
انار الله لك الطريق وجعله ممهدا
ورزقك خير لا تعلمى من اين ياءتى

تقديرى المستمر

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى ولاء
مبسووووووووط اولا ان الكلمات عجبتك
اما عن استغراب العبارة التى اشرتى اليها
فلك حق ولكنى نظرت اليها نظرة اخرى
نظرة حياء ان ينطق ويبوح ادم باءنه يريد انثى فى حنان
لاءن هذا هو الدور الطبيعى لحواء
ولكن فى زحمة الحياه نسته وتاه منها
لذا
كان الكيان هو الذى ينطق وعليها ان ترى شوق وحب ادم فى عينه ورغبته فيها وسعادته وهى بجواره

اتمنى ان اكون قد عرفت ان اصل لك ما قصدته

ولك التقدير المستمر
اما عن الرومانسية
فتلك كلمات مرت عليا كانسيم
احببت ان اتذوق اريجها فتربو نفسى معها
وادرك انى انسان سواء اكنت حواء او ادم

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى كلمات من نور
يااااااااافندم انت اللى تسلم على تواجدك الدائم هنا
وكلامك المشجع
ربنا ينور بصيرتك دايما
يااااااااااارب

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى يوميات شحات

يا فندم انا اللى مقدر وجودك عندى واهتمامك بقراءة ما اكتب
ربنا يهبك حسن الخلق وحسن التفكر وحسن السعادة واليقين

قووووووووووووول امين ومد ايدك

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى صيدلانية
فعلا يا انسانه مقرر الحياه سهل
ولكن ادراكه وفهمه صعب
ربنا ان شاء الله يهب الجميع كل النسائم
التى تقربهم من حياة السعادة

خاااااااااااااالص التقدير لانسان قدير

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى لوووووووووولا
يااااااااااامراحب بالناس اللى بتغيب تغيب

تششششششششششششششششششششكرات يا فندم على الكلام الجميل ده

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى لولا
ياااااااااااااقهلا يا قهلا فى التعليق الثانى

اجدتى يا فندم واحسنتى والله
فعلا حواء من ضلع ادم هو كيانها وهى كل حياته

مبسوووووووووووط انى الكلمات البسيطة دى
ساهمت فى كل الفكر الراقى ده
وخط قلمك كلام ياسمينى المعنى ريحانى الاريج

تقديرى لانسان قدير

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى محمد
مرحب يا انسان
اتمنى ليك كل الخير وتكون ان شاء الله فى بسمات
مبسوووووووووط بوجودك هاهنا فى تلك المدونة
التى اعتبرها ياسمين لنفسى اتعطر بها حينما تخفو بعض اضواء الحياه

لذا من يقرء ويبتسم
وتصل كلماتى اليه
انعم باءحساس السعادة وابتهج له

لك كل التقدير الدائم

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى غربتى
فعلا يا غربتى طعم احلى من االشهد
اد ايه عجبنى التعبير ده
الشهد بيكون فعلا ناعم الملمس ذو مذاق جميل
مع ليونه وانبساط
تخيلى لو وصل لينا المعنى ده
قد ايه هنصفو لبعض
ياااااااااااارب يكون لينا نصيب فى فهم بعض

مشرفانى دايما
على الرغم من غيابك
ولكنك لك طلة طالما احببت وجودها هنا
تحسى
انك بركة كده
هههههههههههههههه
اوعى تبتسمى

تقديرى يااااااااا انسان

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى سونى
فعلا انتى اجمل انسان
ياااااااااااا انسان

كل التقدير

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى غير معرف

ههههههههههههههههه
اكيد يا فندم اكيد
ربنا يعينا ويقوينا مع دعواتك الصالحة
قوووووووووووول امين

تقديرى لانسان

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى شهد الكلمات
الغائب الحاضر
فينك يا فندم وحشااااااااانى بجد
معقوله كل الغيبة دى
مبوووووسووووووووووط انى الكلام عجبك
يا خير من يمثلنا فى البرلمان

تقديرى لانسان قدير

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى الحاجة شمس النهار

صح الصح حناااااااان
دى حواء
امااااااااااان ده ادم

تقديرى لانسان ادرك معطيات الحياه
ويشرفنى وجوده هاهنا