ترنيمة كلمات

, الخميس، 28 أكتوبر 2010



خلى عندك
امل كبير
ربك
وحده
هو النصير
ساند حياتك
 بالفلاح
إحيى قلبك
 بالضمير
طمن ربوعك
 باليقين
قمرالليل
دليل جميل
شمس النهار
جهد اصيل
شموخ الكيان
سيف مستقيم
ـــــــــ
الكبرياء
شامة علامة
نورمنور
فى حضن الدين
رسل انبياء
*****
ُمحمد
الامين
*****
اصحاب
نجوم
تابع تابعين
جهاد شهادة
تعب امين
اذان راية
الله اكبر
دماء سايله
ليها حافظين
*******
اوعى
فى
يوم
تفكر 
تكون
مسكين
قليل الحيلة
 ضعيف ذليل
العقبات
 ليك تحدى
جبل
 تراب
بقدرة قادرمتين
،،،،،،
هموم  احزان
صحة  آلآم
صدقنى
بتهون وبتعدى 
""""
فى الفجر
كون ليها ساجد
شروق 
هتلاقيه فى نفسك
ملاك  يشدك
لسما المؤمنين
ارفع راياتك
انطلق
****
ايه
///
يا ترى
هايحصل
ليك
****
لو
 خسرت يوم
 معالم طريق
*****
بس
 قلبك
لسه
نابض
وعرش ربك

الصديق
**********
يلا يا عمى
سيبك سيبك
رزقك موجود
نصيب نصيبك
اتعلم اعرف
و
اشتغل  
جاى هو كده
هايجيلك
ظالم يقابلك
دافع
 عن حقك
خليك اسد
ايه يعنى
هايصيبك
ربه واحد
والرب
 ربك
احمل رسالة
مسك 
و
عنبر
ياسمين
سعادة
والرحمة
اكتر
يحتارفى امرك
يرجع
صفر
شمال
والواحد
فرحان
جنبك

خلى عندك امل كبير





16 Response to "ترنيمة كلمات"

صيدلانيه طالعه نازله Says:

الله على الكلام الجميل

كلما اتيت هنا تعلمت الكثير

كلمات من نور

هدايه ورساله

فيها ايه اما نخسر معالم طريق

طالما ربنا جوانا اكيد حيمدنا بمليون نقطه

نور نبدا بيهم و منهم

كلماتك سيدى جائما كلمات من نور

اسمح ليه ان ارفع القبعه

Baskouta Says:

الامل

الامل ...هو اللي بيخلي ناس نسيت نفسها من الحزن على ما مضى ...تفتكر انها لسة عايشة


الامل ...هو اللي بيخلي حد وقع مرة واتنين وتلاتة يفتكر انه لسة قادر يقوم بس مجرد مايطرد اليأس من قلبه


الامل هو من ينزع الغشاوة عن اعين اناس اختاروا ان يحيوا حياة مؤجلة في انتظار اوهام.

اعتقد ان الامل هو اول شعاع بتبعته لينا الشمس كل يوم الصبح علشان يساعدنا نقوم للدنيا اللي لسة فيها امل.
بس مش كل الناس بتصحى بدري اوي علشان تلحق نصيبها من شعاع الامل

تحياتي على البوست الرائع

Dr/ walaa salah Says:

احمل رسالة
مسك
و
عنبر
ياسمين
سعادة
والرحمة
اكتر
يحتارفى امرك
يرجع
صفر
شمال
والواحد
فرحان
جنبك



جميل اوي الجزء ده

كلامك جميل يا ابو علي و يحث على التفاؤل

مشكور وفي انتظار جديدك

Ramy Says:

كنت عاوز أعلق تعليق كبير

علشان معرفتش اعلق ع الموضوع اللى فات

بس مش عارف صدقنى

كلماتك ميتعلقش عليها غير

برضاو أبتسامة من القلب

(:

عندى أمل كبير (:

لـــولا وزهـــراء Says:

ابو على

-------------

ترنيمة كلمات :
منذ صغرى كنت اسمع كلمة ترنيمه مرتبطه عندى بالموسيقى الهادئه التى تسرح معها وفيها وتاخذك بعيدا عن دنيا الواقع ولما وجدتها اليوم ها هنا قولت اكيد فى كلمات زى الموسيقى نسرح فيها ومعها وتخلينا نبعد لبعيييييييييييييد

الصوره :
كأن شخص راكب مرجيحه وهو طاير لفوووووووووق ووصل لحد السحاب بكل تاكيد لما قرأ الكلمات طار لفوووووووق معها لانها باختصار ترنيمة كلمات

اكيد من غير امل صعب الحياه تتعاش
فى جمله بتقول لو فقدت الامل يبقى فقدت كل شئ ..
المشكله لما يكون عندك امل واحلام كتيره لبكره وبعده وتلاقى اللى يقولك يا عمى مين يعيش فكر للنهارده وبس ...
وممكن فى الوقت ده تحبط نتيجه لرد فعل من حولك بس اللى عنده ثقه فى ربنا ورحمته اكيد هيخلى الكلام وراه ظهره ويرجع يفكر ويحلم ويتمنى ويكون عنده امل لبكره
ولسه فيه امل لسه الجيات كتير وقالوا فى المثل لسه فى الدنيا خير
طول ما فى الايام ناس هى النبراس اللى يضئ الطريق لمن حولهم مثلك يا استاذى على فكره لما باقولك استاذى مش اقصد انى ابين انك كبيره فى السن وانا عيله حاشا لله لكنك استاذ فى مدرسة الحياه تحاول ان تصل بنفسك الى غايات جميله ولا تبخل على الاخرين بما تحاول الوصول له ربما وصل احدهم معك الى حياه افضل وبذلك تكون قد اخذت ثوابه
انا معاك انى احمل رسالة مسك و عنبر وياسمين حتى لو الانوف لما تعتاد على مثل هذه الروائح الذكيه الجميله فقد تعتاد عليها بعد فتره قصيره ...
دافع عن حقك خليك اسد جميله الجمله اوى اوى وربنا يكرمه عمرو اديب كان يقول مافيش ملوخيه بالاسود الملوخيه بالارانب لان الارنب كائن ضعيف ده من رايى

لو قولت تسلم الايادى يبقى كلام عادى
لو قولت شكرا يبقى اقل من العادى
اسمح لى ان اقول لك بارك الله فيك
ربنا يهبك الخير كله عاجله واجله


زهراء

ستيتة حسب الله الحمش Says:

اوعى
فى
يوم
تفكر
تكون
مسكين
قليل الحيلة ضعيف

اللهم اني اعوذ بك من العجز والكسل

حلوة يا ابو علي
تسلم ايدك

كلمات من نور Says:

شحنة أمل دي يا أبو علي


جميلة ربي يكرمك دايما كده وتدينا شحنات إيمانية على طول

sony2000 Says:

الله
بجد
حلوا
جدا
جدا
جدا:)

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى صيدلانية
نحتاج جميعا الى ندخل صيدلة الحياه
ناخذ منها ذلك المضاد الحيوى ليقضى على ميكروبات النفس
ونحتاج الى تلك المطهرات المعوية
لنلفظ ما ندخله من شرور
ونحتاج الى مضادات الاكسدة والفتيامينات
لتكون بواعث امل وحماسة للقلوب

كلنا نتعلم سيدتى ونحاول ان يدندن فى حياتنا بالخيرات ونستحث فى انفسنا الهداية
وحسن المسير
ولا نتعمد اصابة انفسنا بما يمرضها ويجلب لها الامراض

لك كل التقدير
ومبسوط جدا ان تلك الكلمات البسيطة كانت مصدر بسمة او فرحة لك

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى بسكوته
ذهبت الى مدونتك فوجدت الجميل من الاحساس والمعنى
من قرأها وشعر بيها كانت له بسمه
فكلنا نحتاج من الاخرين منظور معين
والافضل ان نبوح به حتى يحدث ذلك العزف السيفونى المتجانس

وسعدت هنا بتعليقك الايجابى الذى رايت فيه استحثاث على الاستيقاظ لنرى نور الشمس وهو يحمل رسالة صفاء ونقاء
بها كل بواعث الامل

صدقا استمتعت بما كتبتى رغم بساطة الحرف الذى جاور الكلمة

تقديرى
واتمنى وجودك هاهنا دائما

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى ولاء
مشكوره يا ولاء بوجودك هنا
واتمنى انى دى تكون رسالتك
لانها بالفعل طريق من طرق الضياء
الذى تستحقيه

تقديرى على وجودك هاهنا وتشجيعك لى باستمرار

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى ابو رامى

كيفك وكيف احوالك
جميلة ابتسامة القلب التى اتمنى ان تنير حياتك
وتهب لك حسن البصيرة والقدرة على اضاءة الحياه

شرفتنى جدا بالوجود هنا

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

لى زهراء

ماااااااااشاء الله يا زهراء
تألق غير عادى فى التعليق على البوست دى
ربنا يجازيكى خير
امثلة و حقائق حياه
ربنا يبارك ليكى فعلا

ودعوات الياءس لو ان تم مواجهتها
بشعاع الامل كانت فى المهد تلقى حتفها

مبسوط وسعيد جدا بتفاعلك حتى مع الصورة
التى تحمل ايضا الكثير من اطروحات النفس وسعادتها حينما تتذكر عبير الامل
فتتأرجع فى السماء مبتهجة

لذا كنت سعيد عندما ادركتى احاسيس الصورة وما وارئها من دعوات

مهما قولت من حروف لن توفيكى حقك فى متابعتى
وتعليقك وتحليك بهذا النحو
الذى يشجعنى دائما ويعطى لى البسمات

كل التقدير ودعوات الصلاح والقرب من الفلاح ومنصات التتويج والسمو دائما

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى الفاضلة دكتورة ستيته

انت الاجمل والاحلى والله
ياباعث العقل على التفكير واستنهاض عزائمه

سعيد ان الكلمات البسيطة دى عجبتك
على راى المثل
بسطها بلاش تعرضها علشان المقاس يقاس

تقديرى العميق

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

الى كلمات من نور

دى شحنة اشراق يا سيدتى للناس الرائعة امثالك المحبة للخير والود والارتقاء

اسعد بحضرتك دايما وربنا يديم الود

SHAPE YOUR LIFE (ABOALI) Says:

لى سونى

وانت بجد بجد
الاجمل
جدااااااااااااااااااااااااا

وش بيغمز