جنية البحور
, السبت، 8 مايو 2010
هبت رياح خماسينية اثارت العديد من التساؤلات خلال الفترة الحالية
واطاحت بالعديد من الرقائق التى تسمى سواتر او فى مسمى اخر ملابس
وتحولت تلك الملابس الى مسمى اخر اخذ منحنى
اما مينى او نانو او فمتو فى بعض الاحوال بدون
ومن بعيد يمكنك ان ترى مع وجود ضباب على النظارة انى تلك الملابس
فى المعنى يعنى
اصبحت رش
كأنك ان اردت ان تلبس ما يدعى البنطال
او نتيجة التحريف اصبح نوعه برمودا باستطاعك فقط ان تطلب زجاجة وتبدء فى الرش حتى تصمم لنفسك البنطال المناسب ومن صفاته الاكيدة ان يكون ظاهر لجمال تلك المقعدة كما نراها عند القرود ومش عيب برضوا مهو الحيوانات كائنات للقدوة برضوا وهنيالك يا محب الجمعية الحيوانية
ثم يأتى الدور على بنى حواء
فترى عنوان كبير يسمى الجراءة اللحمية
ف لكى تكون جرىء طحن او جرىء جاااااااااامد
اتبع المثل القائل اللى يظهر منك ده زكا عنك
وكلما تكشف اكتر ستقترب من الحيوان الذى تحبه اكثر
واتصل على زيرو تسعومية هنكلمك
والكلام مش كفاية الرؤية فن فن وحكاية
فعلا وضع يدعو للتأمل
فحدثت الصاعقة بعد الرياح تعويم للجسد
فبعد قراءة الفاتحة والتشهد على الجينه المصرى على الرغم من الاستعانة باسطول الحملة الفرنسية ومحاولة شامبيلون فك رموز عوامة الجينة
الا انه قد استلذ بالغرق وغرق
فهبت علينا رياح التغير واصبح تعويم الجسد
فحدث للجسد تضخم وترهل واصبح المعروض كثير كثير ولكن الفائدة منه والعائد قليل قليل
فنظر اليه الناس نظرة الاستهجان ولكن بدون الرفض
نظرة القرف دون الزجر نظرة الغابة دون الانسان
فحدثت فوضى الاختيار
وسئل البعض من الذى اختار
ان كان كل الظاهر قد قام بتعويم جسده
وتعرى فى بحر ملذاته ليتذوق لذة وقتية
ولم يسأل لنفسه السؤال
كم عصى الكثيرون من قبل ولكن ان ذهبت لذة معصيتهم
عندما رايت الصورة فى اعلى
استفزتنى تلك الكلمات
قوليلى يا جنية البحور
عندى سؤال بين النوافذ محشور
فارس الحلم حقيقة ولا وهم مكسور
جاوبى عليا بصراحة دنا قلبى بحور
الم حزن تايه وعيونى نهر شجون
قوليلى واَصدِقينى القول
الامل موجود ولا ليه اسوار وحدود
القمر ليه نوره خافت
الشمس ساكنة وفى الخسوف باتت
قوليلى وخلى صوتك عالى
سَمعى بقى طنين مسموع
ربيع ايامى خريف متواصل
مطر الشتا موج وانا غريق شاهد
ثلوج فى دمى والنبع بقى مش صافى
قوليلى يا جنية البحور
هاقول وخلى بابك مفتوح
الفارس على الحصان خيال
قطب جنوبى شمالى شغال
باحث وحلم الاميرة ظاهر عيان
خريطة فى القلب محفورة
فى ثناياه راسم الصورة
على العرش كائن كيان
حَسن الوجه منير سبحان
باسم صبوح للفرح ناظر
عينه ضمة والفتحة بصيرة
الكسرة حياء علامة وشيما
والجر كان اخلاق كريمة
والجزم كان معلوم
والعلامة ثبوت النون
نور رحمان رحيم مقرون
نبى هادى مصطفى رسول
الماس ماس مهما دارت عصور
الفارس حلم واقع رافع راية
كتب عليها معنى ميرسال
اميرتى باحث عليكى انا
خادم ليكى قبطان حارس
ضمتى سكنك فؤادك
قلبك عنوان بريدى
رسالة ليكى مكتوبة
كرات حمرا كرات بيضا
قطرة دم بصمة فصيلة
قطاع فيلق عليكى بينادى
الندا عالى للسما داعى
جنتى فى الدنيا انا ليكى ساعى
كونى فى الانتظار اصيلة اصالة
كبار الزوار ليكى تحية
مرحب بيكى ومأذون شاهد
شهود للفاتحة قارئين
بسم الله
الرحمن
الرحيم
الحمد لله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد و اياك نستعين
اهدنا الصراط المستقيم
صراط الذين
انعمت عليهم
غير المغضوب عليهم
ولا الضااااالين
ونقبل الكف فوق الكف
ونقول اميييييييييييييييين
زغروته جميلة من الحلوين
عقبال كل انسان
لله يا محسنين
دعوة للادرك
ان جمال الخلق هو كساء الجسد ومفاتنه العلى
فاءن لم تدرك فسئل يا قبرُ ماذا بقى من رفات الجسد
البوست القادم
شخرم ماسورتك
سيدى الفاضل ابو على
-*-*-*-*-*-*-*-**
اسمح لى ان ابدا من حيث انتهيت حضرتك
"ان جمال الخلق هو كساء الجسد ومبلغ مفاتنهُ بلا حسد "
احسنت بهذه الجمله اتلى تختم بها هذا الحديث الاكتر من شيق
عارف حضرتك من فتره كنت ادرس كورس كمبيوتر يعنى كنت انا المدرسه المهم الطلبه كان مستواهم المادى عالى شويه دخلت لاقيت شاب البنطلون ساقط قولت له ادخل الحمام ارفعه قال لى ليه قولت له عيب معاك بنات راحت بنت قالت على فكره دى الموضه يا انسه :-O
اتصدمت بجد رغم انى باشوف المنظر فى الشارع والنادى لكن عن جد كان اول تعامل ليا مع البنطلون الساقط
ان شاء الله لى عوده تانى
زهراء