طرشى الحياه
, الخميس، 6 مايو 2010
الوا
دم الغزال ده واد رايق
كان سامع الحديث اللى دار بينى وبين زجزج عن الكلكعة والاوتيزم
شوية وقرب منى وقال
يا بابا انت غالى عليا وخايف عليك من النعناع الكتير
برضوا ان زاد عن حده بقى فيه ضرر
وبدل ما تفكر لوحدك فى الحل خلينى افكر معاك والحياه يا بابا مشورة
صح يا يا دم الغزال كلام جميل و زين
بص يا بابا انت طلعت مش مكلكع باعترافك
بس كنت محتاج تتعالج علشان انت طلعت اوتيزم
واذ بى ترتسم على وجهى علامات التعجب واقول
ياااااااااااا ام العيال الحقينى
شوف يا زجزج بابا محتاج ايه ؟
لالالالالالاء بلاش زجزج علشان خاطرى
واذ بدم الغزال يا بابا بلاش تهرب من الواقع
انت خدنى فى صفك والعلاج موجود وانت ابويا ضنايا
بجد يا دم الغزال انا ضنااااااااااااك ؟
اكيد يا بابا ده حقيقى من الواقع
احنا مجتمع واحد مترابط فى صورة اسرة
انت يا بابا بتفكر اكيد فى حل للكلكعة والاوتيزم
وتفكيرك هايكون منصب فى ثلات نقط
الاولى
هى انى الناس تطبق الدين
علشان تشعر بقيمته الايجابية فى تيسير حياتهم ومعاملاتهم
وقربهم من ربنا
بس ده بابا حل طويل الامد
والناس بقت بتشتغل نفسها بدل ما تشتغل اساسا"
ولو الواحد فى يوم قعد امام قناة الناس
يصحى تانى يوم
يسب كل المجتمع ويقول
اننا مجتمع منحل كافر مرتد نتيجة الفهم الخاطىء
اقول ايه بس يا بابا مأساه صدقنى
النقطة الثانية
انك تكهرب الشعب
علشان تُزيل الكهرباء اثار سنين من السير بدون هدف ولاتخطيط
وده حل مكلف
لاءن توربينات السد العالى مش هاتكفى
خصوصا كمان يا بابا
انى دول حوض النيل حالياً
عاوزة تعطى مصر بانيو صغير تطرطش فيه بدل الحوض
النقطة الثالثة
انك تنتظر انك تفتح مدرسة شكِل حياتك
وفى الحالة دى هاتستورد مربين من كوكب بلوتو
وده مكلف جدا لانى بلوتو طالب سعر عالى
بسبب هبوط مستوى الاخلاق والمبادىء عند بنى الانس
ايه يا دم الغزال ده
حرام عليك خليت نفسى مسدودة عن حتى النعناع
يا بابا ان الله مع الصابرين
اصبر كده الحياه زن وفن
يعنى مرة تكرار علشان تصلح
ومرة تعلم وتطور اسلوب التعامل مع الناس
ايون يا دم الغزال ايون علم ابوك ضنااااااااااااااااااك
كمل يا دم الغزال نتعالج ازاى ؟
بص يا بابا يا جميل انت يا منعنع خالص مالص
فى القرءان كل التعليم بالمثل والقدوة
لو الناس كانت بتقرأ بقلب مفتوح كانت عرفت
واستطاعت انها توصل كل شيىء بسلاسة
والجيل الجديد امثالنا ماكنش طفش وحدثت الفجوة
وعلى راى الشيخ الشعرواى كان يقول
الفرق بين المسلم الذى يقرأ القرءا ن والاخر
انى المسلم يقرئه بغرض الهداية
والاخر يقرأ بغرض النقد والنقض
كلامك معقول يا دم الغزال
قطعت فشة قلبى وقربنى منك يا ابنى
و من محرابك التعليمى
ده انت طلعت غزال غزال
العلاج والحل علشان احنا طولنا واتكلمنا كتير
وان اوان التركيز ولابد من تحديد المعالم والحدود
فاكر الطرشى يا بابا
فاكر يا سيدى فاكر الطرشى بيفتح النفس
بنشتريه اما فى اكياس او برطمان
هو احنا ناويين نفتح محل طرشى يا دم الغزال
علشان رمضان قرب ولا ايه
يا بابا اصبر وكن صبورا تتبسم لك الدنيا ويسقيك الله شرابا طهورا
دوختنى بالكلام ده يا واد يا دم الغزال يا معلمة
ماشى ماشى اتريق يا بابا اتريق بكرة
ابو الصابون هايكون مثلك الاعلى بدل ابو الليف
طيب يا سيدى كمل
لما ننظر يا بابا لبرطمان الطرشى وتصفه
اولا الشكل الخارجى اول لما نشوفه
هانشوف ايه ؟
هانشوف انى ليه معالم وحدود
يعنى نقدر نمسكه ونحدد مكانه وشكله
ثانى حاجة شفاف علشان نشوف المخلل وانواعه من جوا
صليت بينا على النبى يا بابا ولا ايه
اللهم صلى عليك يا خير هدى
ثالت حاجة ندخل شوية جوه
هنلاقى ايه
مخلل اشكال متعددة منها على سبيل المثال لا الحصر
بصل – جزر - زيتون – خيار – فلفل - لفت - الليمون ووووو
تمام يا دم الغزال
هانشوف رابع حاجة ايه يا بابا
ماء الطرشى وده لما نقرب منه
ونبدء فى تذوقه يمكن يكون حادق شوية او محتاج ملح
الخلاصة يا بابا
اذا لم تتقبل انواع المخلل التى فى البرطمان بعضها البعض
ستجد البصل يدمع قلب الجزر
والزيتون يتجبر على الخيار
والكرنب يزكم انوف اللفت
وهكذا وتكون حرب المخلل الشعواء
ولابد ان يفهم ايضا الجميع
انهم يشربون من ماء واحد وهو ماء الطرشى
وكيان واحد يجمعهم فى صورة وشكل البرطمان الشفاف
وبدون ان
هايكونوا مكلكاعين و اوتيزم زينا
لذا
الدين هو المعالم والحدود الواضحة ( البرطمان)
البشر من يملاء الحدود والمعالم
فى اختلاف للطبع والشكل ( انواع المخلل )
الارض هى التى تجمع البشر تعطى وتأخد ( ماء الطرشى )
القرب من الله و تمنى الوقوف بين يديه طائع ساجد عابد هو الشفافية
التى تجعلنا برضا نفس وقناعة
نبتسم ونضحك احيانا نحزن ونتألم احيانا نمرض ونتعافى احيانا
ولكننا نعرف من خلال تلك الشفافية
ان هناك حكيم يعرف كونه ووضع مقاديره
ولم يحمل انفسنا ما لانطيق
فقط ينقصنا ان نعمل بما نعرف ونعرف مالانعمل للعمل به
وعلشان نفهم موضوع الطرشى والبرطمان صح
لازم نعمل وقفة تكون بحكمة
الوقفة يكون فيها زوم لكى نرى ما لا نريد ان نراه
وصدق دم الغزال حين يقول منشدا
الحياه طرشى
فاختر نوعك وتذكر ان من حولك لهم انواع
المذاق مختلف اشكال الوان
فاءن قررت الرحيل فاعلم
ان الارض واحدة والمالك الله
فتقرب من البصل وتعجب كيف تدمع عيناك منه
وانظر بطرف عينك ترى اللين فى الخيار اختيار
وتذوق من الجزر الشموخ صامدا
ومن بعيد ترى الزيتون فتقول سبحان اخضر واسودا
فيجرى عليك الفلفل متفلفلا منى الشطة والمحشى ولا اعذبا
فلا تبتعد عنى فهو خلق الرحمن الاوحد ا
فتصفق له اوراق الكرنب وسيقانه و تفرح
فيضحك اللفت قائلا انا اصل المخللات ولا اروع
فينهض الليمون عاصرا نفسه لا تنسونى
بى يحلو الطعم ما اجمل
فاءن اردت شراء الطرشى فخذ العنوان وابحث
عم جمال فى الجمالية موجود عايش
عم حسين فى الحسين واقف
عم احمد فى مصر الجديدة جديد
عم محمود فى اسيوط متسيط
عم قرنى فى الغربية جميل مقطط
عم محفوظ فى اسكندرية بحراوى
عم محمد فى الشرقية كريم بينادى
الست سعاد فى المنوفية يا عينى
الست بهية فى الدقهلية ولا اروع
الست جميلة فى الاسماعلية سمسمية
الست نبيلة فى فى السويس على المينا
ولسه كمان وكمان
احنا خلق الرحمن
اشكال مناظر الوان
عيش معاهم كلهم فى امان
علشان يوم الحساب
تقول كل بنى الانسان
كان ليه كيان
والتفاعل كان
بالحسن والبيان
لانهم
يااااااربى
عبيدك
وامرك كان سارى
كن فكان
وفعلا
وما الحياه الا طرشى
البوست القادم
جنية البحور
سيدى الفاضل ابوعلى
احسن دم الغزال فيما قال
البشر مثل المخلل ..
هناك البصل هو الشخص الذى ما ان اقتربت منه لمسافه بسيطه سوف تنهمر دموعك وقد تكرهه ولا تحاول الاقتراب منه
هناك الجزر الذى يكون صلب وقوى ولكن ما ان تحتبره الايام حيتى يصبح لين وطرى وسهل التشكيل...
وهناك الخيار " الذى اعشقه بشده " الذى لا يمكن تشكيله غير بطريقتين اما تاكله طازج او تخلله وكلك هناك من البشر من يعرف الابيض والاسود فقط ولا يعترف بأى الوان اخرى ...
هناك الزيتون الذى يكون مر وغير محبوب ولكن عندما يتم تخليله تعرف فائدته ومذاقه وكذلك اصناف من البشر قد تكرهه فى البدايه ولكن ما ان تقترب منها حتى تكتشف مدى جمال روحها
وهناك الكثير والكثير ....
سيدى لابد ان نتعلم كيف نتعامل مع كل اصناف البشر لان حياة كل انسان فينا لابد ان يتقابل مع صنف او اكثر من المخلل اقصد من الناس ...
الرجوع الى روح الدين وكيفة التعامل مع البشر سوف تغير من حياتنا الى حياه افضل ...
لكن فى النهايه نحن نعيش على الارض ولسنا فى الجنه فلابد ان نقابل اصناف ونتعامل مع اصناف اخرى وكثيره ....
المره دى من غير اى مدح ...
بارك الله فيك وجزاك الله خير
زهـــراء