دولة عظمى

, الأربعاء، 27 يناير، 2010


كان جميل ان يثير سؤال اتحب ان تكون ذيل اسد ام راس قطة

العديد من التساؤلات عن مغزى وحكمة السؤال

وهل اختيار ذيل الاسد فيه اجحاف وشيىء مش حلو

وهل اختيار راس القطة نوع من الضعف

واثار انتباهى اثناء قراءة التعليقات هو حجم الاهتمام بالدعاء وطلبه

ولا اخفى شيىء عليكم جميعا اننا بالفعل نحتاج للدعاء باءن ينير الله قلوبنا قبل العقول

وان يهدى لنا انفسنا ويطوعها لنا ونجد انفسنا

بعدما تاهت وسط هذا الخضم من مسؤليات وملاهى الحياه

لذا الجميع يلتمس ان يدعو الاخر له لعل ابواب السماء تكون صافية فتحدث فيوضات الرحمن علينا

لذا ان شاء الله سندعوا جميعا لبعض وانا على وجه الخصوص ساءدعو لكل من علق على البوست(وش بيغمز)

اعود الى السؤال

ذيل الاسد يرمز دائما الى وجود هذا الذيل فى كيان قوى

ويكون الذيل تابع طبقا لمجريات الاحداث فلا يستيطع الاشتراك فى شيىء من صنع الحدث

راس القطة رمز الى التفكير واستخدام العقل فى صنع وتغير الذات من الداخل

ودائما يسئل السؤال حتى يتم رؤية الشخص وتفكيره سواء اختار ديل اسد او راس قطة

عندما طرحت السؤال اتى اكثر من تعليق رائعين بالفعل

ساءضعهم هنا على حسب قدرتهم بالفعل على توصيل ما كنت اقصد من وراء السؤال


تعليق رائع ل يارا


من المؤكد انه لا يوجد بيننا من يريد ان يصبح هذا او تلك

لان اذا نظرنا لكلاهما فى اول وهله سنجد ان كلاهما دليل على الضعف

......ولكن اذا كان لابد لنا من المفاضله والاختيار

فلكل منا نظرته وفهمه للمعنى الذى يحويه ذيل الاسد او وجه القطه

.بالنسبه لى ساختار وجه القطه لانه رغم ضعف جسد القطه

الا ان الوجه يدل على الفكر والحواس والبصيره

ومن خلاله يمكن استغلال كل ما يمتلك من قوه وامكانيات اعطاه الله له

ليسير ويستمر ويواجه الحياه بشتى الصعوبات والتحديات .
اما ذيل الاسد فرغم قوه جسد الاسد

الا انه دائما سيظل فى الخلف متاخرا لانه لا يملك فكر او قرار او فعل سوى السير وراء الاحداث

والتذيل وراء فكر الاقوياء مهما كان صحيح ام خطا

.لان العبره بقوه العقل لا الجسد

ولكل منا ملكات وامكانيات وهبها الله له......

فكره ذيل الاسد ذكرتنى بما نحن فيه عندما نتحدث عن قوه حضارتنا وماضينا

ونحن لا نفعل شىء لنثبت قوه حاضرنا

وذكرتنى ايضا بما نحن فيه من تباعيه وتذيل وراء الدول المتقدمه

واستيرادنا دائما للتكنولوجيا بانواعها وعدم الخبره او المحاوله لنصنيع هذه التكنولوجيا ..

.ولكن هناك امثله لدول كافحت باقل الامكانيات

حتى وصلت الى زروه التقدم وهذا لن ياتى الا بالعقل مهما كان ضعف الجسد فى وجهه نظرنا

.

تعليق متميز ل دكتورة ستيتة

احب أكون رأس قطة ليه؟ علشان شكلها جميل عيونها حلوين ليها شنب بتخربش بيه
لما بتبين اسنانها برضه الأعداء بيكشوا ساعات العدو بيقول ان اصلها اسد ومن قرايبه

علشان انا أنثى واخيرا
لأني لا أحب أكون ديل لأي مخلوق
حتى لو كان أسد


تعليق لموناليزا حمل وجه نظر اخرى

هناك مقولة انا مؤمنة بها تقول" أن أكون من قطيع الاسد خير من ان اكون قائداً على الغزلان




وهنا سيطرح سؤال جديد

هل تريد ان تكون رئيس دولة تاهيتى ام عضو كونجرس امريكى ؟

هل تريد ان تكون رئيس نادى محلك سر ؟ ام عضو فى النادى الاهلى

ان اجابة الاسئلة والتعليقات التى كتبت تقول فى نداء واحد

نحن نحتاج بالفكر واستخدام العقل ان نكون دولة عظمى داخل انفسنا

نعيد ترتيب انفسنا والثقة فى قدراتنا

ويقينا ستتكون دولتنا الكبرى التى تليق بنا

بمد يد مع يد وبصيرة مع بصيرة

ولما لا نكون اسود فى القوة وعظماء فى المعرفة والتفكير


محتاجين نعمل دولة عظمى فى انفسنا




اللى مش هايقرء الموضوع بهدوء وببسمة بلاش يقرئه

يوفر علشان الكهربا فى المدونة بندفع عليها ضريبة عقارية

وبلاش قراءة على الطاير (وش شرير)

4 Response to "دولة عظمى"

ستيته حسب الله الحمش Says:

يا مساء الأسئلة الكوتييييييييرة
طب راعي قصة ضرايب العقارات اللي ها تبيع الناس هدومها :)

افضل ان اكون مجرد عضو عادي في أي كيان ناجح على أن أكون رئيسة لمجموعة من التيوس

الرئيس مش دايما يعرف يغير شيء
تيوس ها يعمل فيهم ايه؟
لكن لو مجموعة كويسة ونفوخها شغال ونيتها خالصة وبتحب الكيان اللي تنتمي اليه
ساعتها شرف كبير ان الإنسان يكون مجرد عضو معاهم

تحياتي

أمل حمدي Says:

وش مكشر مكشر إحنا مبنتهددش

وش بيضحك لأبو علي

ياسيدي يد الله مع الجماعة وعضو وسط أعضاء أقوياء يساوي كيان قوي

ودا طبعا أحسن مليون مرة من إني أكون رئيس دولة توهانستان

مش كدا ولا إيه

كلمات من نور Says:

اللهم إني أعوذ بك من أن أكون موضع سلطة أو رئاسة ووووو ..قل آمين

ويارب يارب اجعلني ابني نفسي و أكون من الناس البنائيين مش الهداميين و أفيد غيري و أكون دايما سبب للخير ..على فكرة أم البنات مسمياني : سبب ..علشان دايما أقولها يارب أكون سبب لصلاح أو خير أي إنسان...

ملحوظة هامة :ديل أسد و رأس قطة أحسن كتير من المثل اللي بيقول : الجسم جسم فيل والعقل عقل عصافير ....ربي يبعدنا عن هذا الجسم والعقل ويبعد أمثال الناس دي عننا ...

ربي يرزقك قلبا خاشعا مليئا بالإيمان والتقوى والنور ويهبك القوة والحلم والفهم ويجعل لك نوراويحبب خلقه فيك ..آمين آمين آمين

موناليزا Says:

:)لقيت نفسى ببتسم فعلاً
وتظل اجابتى كما هى بمعنى أكون عضوة فى فريق ناجح خير من ان اكون قائدة لفريق فاشل
موضوعاتك دايما جديدة ومتميزة
بالتوفيق دائما